Najczęstsze kontuzje biegaczy

Najczęstsze kontuzje biegaczy

Najczęstsze kontuzje biegaczy

 

kontuzje biegaczy

Niedługo wiosna! Budzimy się powoli z zimowego snu  i aktywnie spędzamy czas na zewnątrz.
Jedni preferują rowery, inni rolki, spacery, gimnastykę lub bieganie.
Biegać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej- ale nie o to chodzi jak co komu wychodzi 🙂
Jak co komu wyjdzie to jego sprawa, ale jak co komu IDZIE to inna rzecz.
Bieganie jak i pozostałe dyscypliny sportu wymaga nauki odpowiedniej TECHNIKI.
Prawidłowe stawianie stóp i celnie dobrane do tego obuwie, długość kroków,
ustawienie miednicy i praca rąk.
Każdy czynnik ma ogromne znaczenie, dobrze wykonany trening zmniejsza ryzyko pojawienia się KONTUZJI.

 

Jakie są najczęstsze kontuzje biegaczy?

1. Zapalenie ścięgna Achillesa
Do uszkodzenia dochodzi w skutek przeciążenia mięśni (zbyt intensywny trening)
bez odpowiedniego ich rozgrzania lub wadliwego obuwia.
Występuje charakterystyczny ból podczas chodzenia i wspinania się na palce,
jak i również uczucie sztywności, szczególnie rano.
Zapalenie najczęściej dotyczy biegaczy, piłkarzy, triatlonistów i tenisistów.
Leczenie głównie polega na wykonywaniu masażu, zastosowaniu kinesiotapingu
i odpowiednich ćwiczeń.
Jeśli ścięgno zostało uszkodzone w sposób znaczący niezbędna jest operacja.

2. Shin Splint (urazy goleni)
Przeciążenia mięśni, złamanie zmęczeniowe kości piszczelowej.
Spotykane głównie u biegaczy, ale również u tenisistów, triatlonistów czy siatkarzy.
Problem wynikający z nieodpowiedniej techniki biegu lub  kłopotami
z wyższymi partiami ciała np. z biodrem powodujący nadmiernie przeciążenie goleni.
Pierwszym działaniem jest wykluczenie złamania kości, proces zrostu i przerwy
w treningach danej kończyny wynosi od 6tygodni do 3miesięcy, jeśli natomiast
do złamania nie doszło zalecana jest rehabilitacja, terapia manualna i trening funkcjonalny.

3. Kontuzje stawu kolanowego
Najczęstszymi uszkodzeniami w obrębie stawu kolanowego są więzadła,  ból może wskazywać
również na przeciążenie rzepki czy zespół pasma biodrowo-piszczelowego.
W przypadku urazu stawu kolanowego należy zgłosić się do lekarza ortopedy, który zaleci
odpowiednie leczenie w stosunku do uszkodzenia, od masaży po operacje.

4. Staw skokowy
Skręcenie stawu skokowego dotyczy tancerzy, biegaczy, koszykarzy i siatkarzy,
nie mniej jednak może spotkać każdego chodzącego…
Brak ćwiczeń propriocepcji (czucia głębokiego- równowagi) może doprowadzić
do skręcenia stawu. Opuchlizna, krwiak, trudność lub niemożność chodzenia
to typowe objawy dla skręcani stawu skokowego.
Należy udać się do lekarza w celu rozpoznania, następnie masaż limfatyczny,
stabilizator, zimne okłady.

5. Łydka tenisisty
Uszkodzenie mięśnia brzuchatego łydki( głowy przyśrodkowej) podczas gry w tenisa,
biegania, skoku w dal czy wzwyż. Pojawia się ból w tej okolicy, jest związany z częstym
wyhamowywaniem ruchu.
W przypadku łydki tenisisty warto wykonać USG i udać się do lekarza po diagnozę.

6. Kontuzje uda
Uszkodzenie mięśni czworogłowego uda, przywodzicieli czy grupy kulszowo-goleniowych.
Do urazów dochodzi w skutek przeciążeń mięśni lub gdy włókna są za mało elastyczne.
W celach profilaktycznych należy rozciągać mięśnie zarówno przed jak i po treningu.
Naszą uwagę też należy skierować na miednicę, czy jest prawidłowo stabilizowana przez
odpowiednie grupy mięśniowe, a więc nie należy zapominać o treningu całego ciała.
W zależności od stopnia uszkodzenia trzeba wykonać odpowiednie badania obrazowe,
czasami zaleceniem jest rehabilitacja, terapia tkanek miękkich, rozciąganie, ćwiczenia
stabilizujące, w cięższych przypadkach operacja.

7. Rozcięgno podeszwowe
Stany zapalne lub uszkodzenie rozcięgna najczęściej są widoczne u biegaczy,
ale również występują u piłkarzy i tenisistów.
Podczas biegania rozcięgno przyjmuje ogromne siły, przekraczające wagę naszego ciała.
Ból podeszwy stopy w okolicach pięty może świadczyć o zapaleniu, występuję trudność
z chodzeniem i ,,rozchodzeniem” bólu.
Błędy treningowy mogą być przyczyną powstania zapalenia, znaczące jest w tym wypadku obuwie,
bo to najczęściej ono jest źródłem powstania nieszczęścia.
Przeciążenie łydki i ścięgna Achillesa też może być jego powodem.
Przed treningiem oprócz rozgrzewki rozciągaj tylną grupę mięśni uda i łydki.
Jeśli pięta ustawia się nieprawidłowo podczas biegu, dobierz indywidualnie wykonane
wkładki ortopedyczne. Wymagana jest rehabilitacja w postaci  codziennego masażu,
terapii manualnej, rozciągania. Pamiętaj o odpowiedniej technice biegowej!

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego przed wyjściem na trening
warto zapoznać się z techniką wykonywania poszczególnej dziedziny sportu.
Szczególnie pamiętaj o:

  1. ROZGRZEWCE, daj sobie przynajmniej 10-15minut na rozruszanie całego ciała.
  2. TRENINGU PROPRIOCEPCJI, zapobiegnie w dużej mierze kontuzjom
    (szczególnie stawu skokowego).
    Pamiętaj- niezależnie jaką dyscyplinę sportu wybierzesz-musisz uzupełnić ją
    o odpowiednie treningi.
  3. ROZCIĄGANIU, przed i po treningu.
  4. TECHNICE WYKONYWANIA RUCHU, pierwsze aktywności fizyczne
    warto spędzić pod czujnym okiem profesjonalisty, tak by później
    wykonywane prawidłowe ruchy stały się Twoim nawykiem 🙂
  5. Pamiętaj o odpoczynku, nawet najlepszym się należy, gdy ciało mówi STOP po prostu odpuść.
Podziel się
Share
10 powodów, dla których powinieneś spróbować masła SHEA

10 powodów, dla których powinieneś spróbować masła SHEA

10 powodów, dla których powinieneś spróbować masła SHEA

masaż masłem shea

Masło SHEA to olej roślinny, pochodzący z afrykańskiego drzewa masłosz Parka (Butyrospermum parkii Vittelaria parradoxa).
Drzewo rośnie w środkowej i zachodniej Afryce, a mieszkańcy kontynentu wykorzystują je w kuchni, kosmetyce a nawet jako lekarstwo.
Roślina wykształca duże jajowate, skórzaste liście, zebrane w pęki na końcach gałązek, oraz kwiaty kremowobiałe, pachnące heliotropem.
Owocem jest eliptyczna, żółtozielona lub żółta jagoda (wielkości brzoskwini), mająca jedno duże (do 2,5 cm długości) nasienie
– okrągławe, czerwonobrązowe. Drzewo owocuje obficie, raz w roku i może żyć do 300 lat.
Z rozgniecionych owoców wygotowuję się tłuszcz, który później Afrykańczycy stosują m.in jako margarynę.

 
Masło SHEA jest bardzo popularne w kosmetykach, a nawet tworzy ich podstawę, jeśli w składzie zajmuje jedno z pierwszych miejsc.
Bywa więc zamiennikiem dla paraffinum liquidum – pochodnej ropy naftowej, która nie działa korzystnie na naszą skórę.
Jeszcze raz zatem radzimy CZYTAĆ SKŁAD, ponieważ wielu producentów wykorzystuje super działanie masła SHEA pisząc
o nim wielkimi literami na produkcie, natomiast w składzie okazuję się, że znajduję się masła jest tyle co nic…
Najlepiej więc kupować masło w czystej postaci w bio sklepach lub w zaufanych firmach, zwracając uwagę na proces rafinacji,
gdyż produkt zostaje uszczuplony o składniki aktywne.

 

Dlaczego powinieneś spróbować korzystać z dobrodziejstw masła SHEA?

1. Regeneruje i odżywia skórę pozostawiając na niej płaszcz lipidowy, działający:
– odżywczo
– nawilżająco
– tworzą ochronny film na powierzchni skóry
– zmiękczają i wygładzają
– nawilżają skórę
– poprawiają elastyczność skóry
– radzą sobie z takimi problemami jak trądzik, egzemy, łuszczyca, rozstępy czy cellulit
– poprawiają stan włosów i paznokci.

2. Zawarta w nim witamina A i E pomaga redukować zmarszczki wywołane m. in. przesuszeniem naskórka

3. Jest naturalnym, filtrem UV
Chroni przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, bez potrzeby stosowania barwników, które zwykle znajdują
się w kosmetykach.

4. Zamyka szczeliny w strukturze włosa likwidując ich porowatość
pomaga w ich regeneracji, stosowany na końcówki włosów, chroni je przed przesuszeniem pod wpływem słońca i słonej wody.

5. Zawiera witaminę F
która przynosi ulgę zmęczonym, napiętym i bolącym mięśniom, powodując ich rozluźnienie

6. Posiada właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne
Stąd jego lecznicze działanie, w Afryce stosowany jako naturalny antybiotyk

7.  Pomaga utrzymać wilgoć i zmniejszyć utratę wody tworząc barierę ochronną na powierzchni skóry
poprzez wiązanie wody (obniża współczynnik TEWL) zapobiega przesuszeniu i łuszczeniu się skóry, zmniejsza plamy na skórze

8. Poprawia kondycję w takich zaburzeniach jak:
-pęknięcia skóry np. na piętach czy łokciach
-stwardnienia skórne
-uszkodzenia skóry spowodowane wysoką temperaturą oraz radioterapią

9. Dla ochrony skóry dzieci
Nie ma substancji dodatkowych (czyste masło), a więc nie posiada żadnych uczulających składników

10. Nie pozostawia tłustej warstwy, długo pozostaje w głębszych warstwach skóry

 

Masło Shea to idealny kosmetyk dla kobiet w ciąży, redukuje rozstępy i nie posiada sztucznych dodatków.

Masło świetnie sprawdza się w jako produkt do masażu, rozgrzewając naskórek wprowadzimy więcej substancji pozytywnych.
Równie dobrze sprawdza się w balsamach do ciała, ust i włosów, w szamponach i odżywkach, mydłach, szminkach, maściach
oraz w różnego rodzaju kremach (do twarzy włącznie).

Wspaniale sprawdza się w formie surowej jak i w postaci dodatku do kosmetyków.

Podziel się
Share
Przeciążenia układu ruchu

Przeciążenia układu ruchu

Czy wiesz że?

przeciążenie kręgosłupa
To jaką jakość życia prowadzisz ma wpływ na Twoje późniejsze lata?
Przeciążenia układu ruchu zwykle nie powstają z dnia na dzień, pracujemy na nie miesiącami,
a często nawet latami.

Przeciążamy organizm ruchami, które wykonujemy powtarzając, na co dzień.
Niezwykle ważną więc rolę odgrywa praca, a właściwie odpowiednie jej wykonywanie.
Zadbajmy zatem o środowisko pracy!
Skoro siedzisz- staraj się siedzieć poprawnie i pamiętaj o przerwach.
Masz pracę stojącą- również pamiętaj o przerwach i w trakcie stania wykonuj proste ćwiczenia.
Praca fizyczna- staraj się ruchy wykonywać dokładnie z odpowiednim napięciem mięśni.

Co możemy robić w ramach zapobiegania przeciążeń?
Masaż bardzo dobrze sprawdza się w profilaktyce, rozluźnia napięte mięśnie
i pomaga im w szybszym zregenerowaniu się, stanowi również odprężenie dla naszej psychiki,
a dobrym nastawieniem możemy sami siebie wyleczyć! 🙂

Sport to zdrowie- niezależnie od tego czy masz pracę siedzącą, stojącą czy fizyczną, odpowiednim
treningiem możesz wpłynąć na jakość wykonywanych ruchów w pracy
i pozbyć się przeciążeń z nią związanych.

 Już dziś zadbaj o swoje zdrowie! 🙂

Podziel się
Share
Glinka naturalny kosmetyk

Glinka naturalny kosmetyk

Glinka naturalny kosmetyk

glinka

W salonach kosmetycznych często słyszymy o zbawiennym działaniu glinek na naszą skórę.
Czym właściwie jest glinka i co powoduje?

Glinki kosmetyczne należą do minerałów ilastych, czyli do uwodnionych glinokrzemianów.
Jest to NATURALNY kosmetyk, który opiera się głównie na absorpcji zanieczyszczeń, czyli pochłania produkty metabolizmu i nadmiaru sebum,
również mineralizując skórę i stymulując funkcję komórek organizmu.

Przed zakupem glinki warto przede wszystkim zwrócić uwagę czy znajduję się ona w CZYSTEJ POSTACI i nie zawiera dodatkowo
substancji zapachowych, antyzbrylaczy, emulgatorów lub innych substancji chemicznych.
Im czystsza glinka tym silniejsze działanie.
Najlepsze glinki kosmetyczne mają zawartość substancji aktywnej na poziomie 95 – 98%

Glinki różnią się kolorami, bowiem każdy z nich przeznaczony jest dla innego rodzaju skóry, ułatwiamy więc odpowiedni dobór.

Glinka biała
Łagodna glinka do pielęgnacji cery suchej, delikatnej, wrażliwej lub zmęczonej ze zmarszczkami. Łagodnie ściąga pory, odżywia i wygładza cerę.
Działa łagodząco, poprawia koloryt skóry. Jest delikatna i bezpieczna. Stosuje się ją także w pudrach dla niemowląt i dzieci.

Glinka czerwona
Dobrze działa na skórę tłustą i mieszaną, a jednocześnie wrażliwą. Leczy i łagodzi trądzik różowaty, zapobiega także rozszerzaniu się
naczynek krwionośnych. W rezultacie skóra staje się świeża, gładka i aksamitna o brzoskwiniowym zabarwieniu.
Ma właściwości adsorbujące sebum i zanieczyszczenia. Działa łagodniej niż glinka zielona.

Glinka różowa
Ma zastosowanie głównie w kosmetyce do pielęgnacji skóry wrażliwej i delikatnej, również ze skłonnościami do alergii i podrażnień.
Glinka różowa nie działa tak intensywnie jak glinka czerwona i nadaje się także dla cery mieszanej i suchej. Daje efekt ściągający,
wzmacniający, a jednocześnie kojący i odprężający.

Glinka żółta
Dla cery tłustej, mieszanej i trądzikowej, do cery dojrzałej. Jej działanie i właściwości są niemal identyczne
jak w przypadku glinki czerwonej, różni je głównie kolor.

Glinka zielona
Polecana do pielęgnacji cery tłustej, skłonnej do wyprysków, skóry trądzikowej, łojotokowej, z egzemą lub łuszczycą.
Ze względu na silne własności odtłuszczające i oczyszczające skórę, nie nadaje się dla cer suchych i delikatnych.
Posiada właściwości oczyszczające, odkażające, ściągające i regenerujące, wygładza i goi skórę.
Ma szerokie zastosowanie w medycynie niekonwencjonalnej zarówno do stosowania wewnętrznego jak i zewnętrznego.

Glinka błękitna
Polecana do pielęgnacji cery tłustej, skłonnej do wyprysków, skóry trądzikowej, łojotokowej, z egzemą lub łuszczycą.
Dobrze wchłania sebum oraz produkty metabolizmu znajdujące się zarówno na powierzchni skóry, jak i głęboko w porach.
Glinka ma działanie osuszające i oczyszczające. Mikroelementy i minerały sprawiają, że preparaty stworzone na bazie glinki działają przeciwzapalnie,
przeciwobrzękowo, odżywczo i regeneracyjne, poprawiają krążenie i odżywianie tkanek, co sprzyja regeneracji komórek naskórka i wygładzaniu zmarszczek,
redukuje cellulit. Składnik ten używany jest zarówno w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i chemicznym.
Jest na tyle bezpieczna, że poleca się ją także do użytku wewnętrznego. Glinka bentonitowa(błękitna) nie rozpuszcza się w wodzie,
po zmieszaniu z wodą pęcznieje. Nałożona na skórę w postaci maski jak gąbka wchłania nadmiar sebum, nieczystości,
obumarłe komórki naskórka w zamian mineralizując skórę.

 

Istnieje więcej rodzai glinek takie jak: Glinka Ghassoul, Glinka „Fullers Earth”, Glinka z kanadyjskiego lodowca, nie mniej jednak
są one trudniej dostępne, więc na ich temat się nie rozwodzimy.

Opisane wyżej glinki znajdują się w posiadaniu MasujMnie, więc możemy wykonywać dla Was zabiegi z ich zastosowaniem. 🙂

 

 

Podziel się
Share
Domowa relaksacja

Domowa relaksacja

DOMOWA RELAKSACJA– CZYLI JAK DAĆ ORGANIZMOWI ODPOCZĄĆ

relaks

Żyjemy w czasach, kiedy każdy z nas poddany zostaje
działaniu stresu w większym lub mniejszym stopniu.
W większych miastach życie jest szybsze, więc i stres potężniejszy
a czasu na zregenerowanie znacznie mniej…
Stres działa na nas bardzo źle, zaburza bowiem działanie wszystkich układów naszego ciała.
Istnieje parę sposobów, aby  skutecznie się go pozbyć,
ale UWAGA należy zachować REGULARNOŚĆ w czynnościach pozbywających się stresu.

 

1. Oddechy– połóż się wygodnie i zadbaj o idealną temperaturę, skup się na oddychaniu,
powoli wciągaj powietrze nosem i wypuszczaj ustami, co 3 oddech przytrzymaj w płucach
ok 3 sekund. Poddaj się relaksacji jak długo potrzebujesz.

 

2. Trening Autogenny Schultza jest ogólnie dostępny 🙂
Jest to jedna z metod medytacji i ćwiczeń, która upora się z największym stresem.

 

3. Relaksacja mięśni Jacobsona, równie łatwo dostępna jak wyżej wymieniona,
pozwala na odprężenie układu nerwowego, co rzutuje efekt odprężenia mięśniowego.

 

4. Dotleniaj się na powietrzu– codzienne spacery lub bieg dotleniają nasze komórki
pobudzając do szybszej wymiany międzytkankowej. Co tym samym odpręża umysł i ciało.

 

5. Przed snem myśl o rzeczach, które się zdarzyły dzisiaj
i wywarły na nas pozytywny wpływ
, taki trening pozwala na nauczenie
się optymizmu i życia bez negatywnych emocji.

 

6. Po ciężkim dniu przed zaśnięciem wyobraź sobie łąkę i piękne kwiaty,
rosną one w towarzystwie przezroczystej rzeki, w około rosną drzewa o wielkich liściach,
a Ty zrywasz liście i na każdy z nich kładziesz swój problem i wypuszczasz na rzekę,
za zakrętem liście podryfowały poza granice Twojego wzroku.

 

7. Regularnie korzystaj z masażu– poczujesz się wypoczęty jak po tygodniowych wakacjach 🙂

 

 

Podziel się
Share
Praca siedząca

Praca siedząca

Praca siedząca i jej wpływ na Twoje zdrowie

praca siedząca

Każdy człowiek spędza wiele godzin w pozycji siedzącej, już od wczesnych lat szkoli się nas do siedzenia
w przedszkolu, szkole, na studiach itp.
Nikt z nas natomiast nie chce siedzieć ,,niewygodnie” tzn. bez oparcia, na nierównej powierzchni.
Siedzimy więc na kanapie, fotelu, wygodnym krześle z wyciągniętymi nogami, podkulonymi,
noga na nogę też się zdarza. 🙂

Skąd mamy brać inspiracje do tego JAK POWINNIŚMY SIEDZIEĆ
lub CZY W OGÓLE POWINNIŚMY?!
Jako ekspertów w tej dziedzinie powinniśmy zapytać DZIECI, które zaczynają chodzić i nie mają wyuczonego schematu.
Otóż dziecko bardzo rzadko siedzi, to zazwyczaj sytuacja zmusza je do siadania (zabawki, jedzenie i inne).
Kierując się instynktami wybiera chód, bieg, stanie lub kucanie. A jeśli siądzie? Zachowuje proste plecy, często proste nogi.
Może więc warto przełożyć na swoje życie zdrowe nawyki dzieci?

Siedzący tryb życia powoduje:
1. Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa i związany z nimi ból
2. Zaburzenia przepływu krwi
3. Zniesienie lub pogłębienie naturalnych krzywizn kręgosłupa
4. Żylaki
5. Otyłość
6. Zaparcia
7. Choroby jelit

Jak zatem poradzić sobie z siedzeniem, skoro mamy taką pracę?
Zespół MasujMnie radzi:
Stosuj metodę małych kroczków, wszystko co robisz może być NAWYKIEM 🙂

A to kilka rad od nas:

1. Ustaw odpowiednio stanowisko pracy.

Zachowaj odpowiednie odległości od monitora, kolana od biurka. Zachowaj odpowiednie kąty w stawach.
Stawy skokowe, kolanowe muszą być zgięte pod kątem prostym, podpieraj przedramiona o podłokietniki
krzesła. Stawiaj całe stopy na podłodze (zdejmij obcasy!) i pamiętaj o nie zakładaniu nogi na nogę.

2.
Rób częstsze przerwy.
Według zaleceń BHP każdy pracownik siedzący ma prawo do przerwy 5-minutwej co godzinę pracy.
Wykorzystaj je aktywnie!- Przespaceruj się, zejdź i wejdź po schodach, rozciągnij się, zrób krążenia głową.
To proste-ale działa!

3. Więcej się ruszaj.
Zrezygnuj z auta lub stawiaj je nieco dalej i przespaceruj się do pracy. Jadąc komunikacją wysiądź
na wcześniejszym przystanku.
Ćwicz jak najwięcej w domu,  na siłowni, na zewnątrz, gdzie chcesz 🙂

4.Wykorzystuj ruch przy wykonywaniu pracy.
Gdy masz nudny telefon- spaceruj w czasie rozmowy.
Chcesz coś przekazać koledze-podejdź i zrób to osobiście.

5. Gdy masz wolny czas-zadzwoń i umów się na masaż.
Rozluźni Twoje plecy, poprawi krążenie i pozbędzie się stresu.

Siedzący tryb życia jest zmorą dzisiejszych czasów, jest najmniej fizjologiczną pozycją dla nas,
więc jeśli nie musimy siedzieć- ruszajmy się i cieszmy się życiem!

Podziel się
Share