Jak siedzieć prawidłowo przy komputerze ?

Jak siedzieć prawidłowo przy komputerze ?

Praca przy komputerze jest w czołówce rodzaju pracy wykonywanych na świecie.
Coraz mniej ludzi pracuje fizycznie na poczet pracy siedzącej.
Praca polegająca na utrzymywaniu długotrwałej pozycji nie jest dla nas ludzi fizjologiczna,
człowiek z przed 100 lat nie spędzał tyle czasu w pozycji siedzącej,
co jego przeciwieństwo – człowiek współczesny.
Pomimo, że często spędzamy w pozycji siedzącej i przed komputerem ok. 7-8 godzin,
wracając do domu, ochoczo zasiadamy na kanapie i włączamy telewizję
lub nierzadko ponownie uruchamiamy komputer.
Nasz styl życia obserwują dzieci, wnukowie i powielają błędy starszych,
co w przyszłości wyrządza im wiele krzywd.

Zasady ergonomii pracy dosyć jasno określają jak powinno się siedzieć,
by nie zagrażać swojemu zdrowiu.
Mimo podanych wytycznych niechętnie po nie sięgamy lub po zanurzeniu się w ich teorię
szybko następuje rezygnacja z powodu starych przyzwyczajeń.

Niezależnie od Twojej decyzji, chcemy nakreślić w praktyczni sposób jak dbać
o prawidłową pozycję w pracy i udzielić Ci praktycznych wskazówek jak się
nie zniechęcać i co robić dodatkowo, by siedzenie nie odcisnęło piętna właśnie na Tobie!

Gdy myślimy o prawidłowej postawie od razu każdemu z nas nasuwa się pryzmat prostych pleców.
By podejść do tego bardziej praktycznie oddzielimy z osobna
każdy element pracy tj. krzesło, biurko, monitor, klawiatura.

Zacznijmy więc od krzesła !

Twoje krzesło w biurze zazwyczaj ma funkcje, które możesz regulować i są to:

  • poziom wysokości;
  • obrót;
  • poziom nachylenia oparcia;
  • poziom zmiany kąta siedziska;
  • wysunięcie siedziska;
  • ustawienia podłokietników,
    często w dwóch płaszczyznach( góra – dół, przedramiona do siebie i od siebie).

Gdy nauczysz się obsługi swojego krzesła możesz je ustawić pod siebie, a nie na odwrót 🙂
Zaczynając prawidłowe ustawienie krzesła, zwróć uwagę na trzy stawy:

Staw skokowy (kostka, połączenie podudzia ze stopą),

Staw kolanowy

Staw biodrowy

Zgięcie każdego z tych stawów powinno wynosić 90°.
Prawidłowe ustawienie kończyn dolnych wymusi u ciebie prawidłową postawę.

Idąc dalej i mając podłokietniki ustawimy ich położenie, znowu patrzymy na staw – tym razem łokciowy.
Zgięcie stawu łokciowego również powinno wynosić 90°.
Ramiona powinny być ustawione przy tułowiu i  swobodnie opuszczone.

Idąc dalej i patrząc na nadgarstek – powinien być ustawiony w linii z przedramieniem,
czyli bez zgięcia i wyprostu w tym stawie.

 

 

Ustawiając biurko, ustawimy je proporcjonalnie do ustawienia krzesła.

Najlepszym sposobem na zobrazowanie sobie tego są podłokietniki –
biurko nie może być niższe i wyższe niż Twoje podłokietniki,
więc powinny się stykać na tej samej wysokości z biurkiem.

Jeśli nie możesz prawidłowo ustawić podłokietników lub zwyczajnie ich nie posiadasz,
Twoim wyznacznikiem będą stawy łokciowe zgięte pod kątem 90°
i położone swobodnie na biurku, fotel wsunięty nieco pod biurko.

 

Przechodzimy dalej – do ustawienia monitora.

Dlaczego monitor a nie laptop? Monitor przede wszystkim charakteryzuje się tym, że jest wyższy.
Więc jeśli pracujemy na laptopie rozsądny będzie
zakup podstawki i dodatkowej klawiatury i myszki.

Kąt padania oczu na monitor winien być skierowany nieco w dół,
a bródka cofnięta tak, jakbyśmy chcieli stworzyć dodatkowy podbródek.

 

Niezależnie od ustawienia stanowiska pracy należy pamiętać o PRZERWIE! 

Przerwa według zasad BHP przysługuje pracownikowi biurowemu 5 minut na 1 godzinę,
właśnie po to by wstać od biurka!

Jesteśmy stworzeni do ruchu, więc normalnym jest, że każda zmiana pozycji będzie dla nas naturalna,
ponieważ nikt nie wysiedzi w jednej pozycji dłużej niż godzinę.
Pamiętajmy o tym i stwarzajmy sobie okazję do tego, by jak najwięcej było ruchu
w pracy, po pracy i przed pracą. 

Bardzo dobrym rozwiązaniem okazuje się masaż biurowy i ćwiczenia w biurze jako dodatkowy
benefit dla pracowników, zmuszają bowiem do przejścia do wyznaczonego miejsca i rozluźnienia
zbyt napiętych mięśni lub wzmocnienia ich.

Zachęcamy również do korzystania ze szkoleń z ergonomii pracy i audytów polegających
na korekcji stanowiska pracy, fizjoterapeuta pomoże Wam ustawić odpowiednio stanowisko,
by praca przebiegała miło i bez zagrożenia 🙂

 



Leave a Reply