Bezsenność – najczęstsze przyczyny i sposoby na jej pokonanie

Bezsenność – najczęstsze przyczyny i sposoby na jej pokonanie

Dwudziesty pierwszy wiek i system w jakim żyjemy nie daje nam dużej ilości możliwości na bezproblemową regenerację i nieograniczony dostęp do snu. Przez co efektywnie zbliżamy się do jednego z największych problemów naszej generacji. Z kłopotem tym, obecnie boryka się cały świat. Jak się bowiem okazuje, to właśnie bezsenność jest bezpośrednią przyczyną spadku efektywności naszych działań, wciąż pogarszającego się stanu zdrowia, czy samopoczucia.

Zaburzenie prawidłowego rytmu, czasu trwania oraz głębokości snu i nieodpowiedni system czuwania organizmu degraduje nasze ciało i zmienia jego funkcjonowanie w diametralnym stopniu. Jak rozpoznać bezsenność i co leży w jej przyczynie? Czy istnieją metody, które poznał dzisiejszy świat, jakie możemy zastosować do uporania się z tym problemem? Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem na łamach którego przybliżymy konkretne informacje związane z bezsennością i postaramy się udzielić szczegółowych wiadomości w tym temacie.

Jak rozpoznać problemy z bezsennością?

Mało kto wie, w jaki sposób można rozgraniczyć przejściowe problemy ze snem na przykład spowodowane stresującym momentem w życiu z bezsennością. W przypadku znacznie groźniejszego zjawiska nasz sen pozostaje płytki i bardzo niespokojny. Efektem okazuje się być brak jakiejkolwiek poprawy biorąc pod uwagę regenerację i wypoczynek nawet po całej nocy. Na szczęście bezsenność może trwać stosunkowo krótko i być przejściowym objawem. Niemniej jednak, zdarzają się sytuacje, w których problem ten wręcz nawiedza niektóre osoby przez dłuższy czas.

Skąd bierze się bezsenność?

Najczęściej z bezsennością związany jest stres i towarzyszące mu nadmierne napięcie emocjonalne. Każdy ludzki organizm ma swój rytm biologiczny. Jest to uzależnione między innymi od prawidłowego funkcjonowania naszego ciała oraz odpowiedniej proporcji występowania fazy spania i czuwania.

Niestety, nie zawsze możemy przygotować się odpowiednio na sytuacje, jakie nas spotkają. Z tego też względu, pojawiające się problemy mogą przyczyniać się do zaburzenia rytmu i nawarstwiania się naszej irytacji. Ponadto, warto zwrócić uwagę na fakt, że sama bezsenność, zbyt często pozostaje mylnie kojarzona wyłącznie z grupą osób starszych. W ostatnich latach, bardzo często jesteśmy świadkami przypadków młodych ludzi, którzy borykają się z przewlekłą bezsennością. Jak obrazują to dane, nasze społeczeństwo pozostaje bardzo silnie narażone na bezsenność i podwyższony poziom stresu, czego potwierdzeniem jest fakt, iż badania wykazały, że blisko co trzeci Polak skarży się na problemy ze snem.

Wcześniej, bezsenność zawsze była kojarzona przez lekarzy z inną chorobą i nie zajmowano się nią tak kompleksowo, jak obecnie. Na szczęście, rozwój medycyny pozwolił na znalezienie przyczyn problemów ze snem i zachowaniem prawidłowego rytmu dobowego, czego efektem pozostaje w ostatnich latach podjęcie decyzji o słuszności stosowania kompleksowego leczenia jednostki chorobowej, za jaką uznano bezsenność.

Skutki towarzyszącej nam bezsenności

Co ciekawe, bardzo często wypieramy z naszej świadomości fakt, że osobiście możemy mieć jakikolwiek problem z funkcjonowaniem własnego ciała i utrzymaniem wysokiego poziomu kontroli nad jego pracą. Podobnie jest w przypadku bezsenności. Na szczęście, istnieje szereg objawów, które przy pomocy obserwacji osób najbliższych mogą pomóc w odnalezieniu naszego problemu. I tak, do najczęstszych efektów bezsenności należą między innymi takie symptomy jak:

  • Występowanie chrapania;
  • Zauważalne bezdechy;
  • Nadmierna senność w ciągu dnia;
  • Narkolepsje – będące mówiąc prościej niekontrolowanymi i błyskawicznie postępującymi atakami senności w szczególności w najmniej spodziewanych i odpowiednich momentach, w jakich dotychczas osoby wykazywały się dużą czujnością);
  • Koszmary i pojawiające się lęki;
  • Lunatykowanie;
  • Nocne skurcze kończyn dolnych;

Efekt skali

Kiedy nie możesz powiedzieć w ciągu następnych dni, że jesteś wyspany i noc pozwoliła Ci na zregenerowanie sił, bardzo często w szczególności w aspektach zawodowych spotkasz się z efektem skali. Mówiąc to mamy na myśli zjawisko, które przez brak odpowiedniej ilości snu powoduje zmniejszenie Twojej produktywności i szeregu możliwości, jakimi do tej pory mogłeś się pochwalić. Na szczęście, nie ma sytuacji bez wyjścia i jest dla Ciebie rozwiązanie! Możesz bowiem swobodnie powrócić do swojej normalności i pracować tak, jak dawniej!

Bezsenność niejedno ma imię

W zależności tego, co sprawia nam tak duże problemy z zasypianiem i zachowaniem prawidłowego rytmu biologicznego, odpowiedź na owe pytanie może się znacząco różnić. Nierzadko bowiem, bezsenność okazuje się być skutkiem toczącego się w naszym organizmie stanu chorobowego lub zapalnego. Co więcej, jej pojawienie i stałe przypominanie o sobie w naszym życiu może świadczyć również o negatywnym oddziaływaniu niektórych z czynników, jakie nam towarzyszą.

Właśnie głównie patrząc na bezsenność przez pryzmat chęci jej pokonania i upewnienia się o tym, że nie zagraża ona naszemu zdrowiu oraz życiu, bardzo istotnym aspektem pozostaje możliwie najbardziej trafnego zdiagnozowania, dlaczego tak się dzieje. Profesjonalne wywiady z pacjentem cierpiącym na bezsenności umożliwiają niesienie pomocy i dobranie odpowiednich leków dla strudzonych i zmęczonych kłopotami ludzi.

Bezsenność niejedno ma imię ze względu na złożoność przyczyn, jakie mogą ją wywoływać. Do tych najczęściej wymienianych zalicza się między innymi czynniki:

  • somatyczne – występowanie dolegliwości, które bezpośrednio uniemożliwiają zachowanie odpowiedniego rytmu nocy i dnia, na przykład parcie na mocz w nocy, nudności, problemy ze strony układu trawiennego;
  • zewnętrzne – związane bezpośrednio z warunkami panującymi na zewnątrz, takimi jak: ostre światło, hałas, inna strefa czasowa, wilgotność, upał.
  • pierwotne – będące najtrudniejszymi do zdefiniowania i poznania, które są bardzo indywidualną kwestią;
  • psychotyczne – powstają na skutek depresji, zaburzeń związanych z lękami, urojeniami i obsesjami, których efektem pojawienia się pozostaje brak możliwości zaśnięcia w ciągu nocy i regeneracji;
  • psychogenne – będące głównie wydarzeniami, które w bardzo silny sposób wpływają negatywnie lub pozytywnie na nasz stan emocjonalny;
  • neurogenne – związane bezpośrednio z występującymi uszkodzeniami układu nerwowego, a także zaburzeniem funkcjonowania i homeostazy organizmu;
  • jatrogenne i toksyczne – niektóre osoby doświadczają bezsenności po spożyciu zbyt dużej dawki kofeiny, nadmiaru spożytego alkoholu, czy zażyciu niektórych leków.

Kto najczęściej ma problemy z bezsennością?

Najczęściej z bezsennością muszą borykać się kobiety w trakcie i po zakończonej menopauzie, pracownicy zmianowi, których dobowy rytm jest wystawiany na próbę, osoby, które wcześniej miały zdiagnozowaną depresję, borykały się ze stanami lękowymi, a także osoby w podeszłym wieku.

Czego unikać, aby pokonać bezsenność?

Przypuśćmy, że przez zaniedbanie niektórych sfer życia zachorowaliśmy na bezsenność. Z pewnością żadna z osób, która boryka się z tym problemem nie zamierza bezczynnie patrzeć, jak owe schorzenie rujnuje życie zawodowe i prywatne. Zatem czego unikać, aby bezsenność w podobnym tempie, jak się pojawiła zniknęła?

  • Nie minimalizuj swojej aktywności fizycznej – nawet jeśli dzień jest dla Ciebie bardzo wyczerpujący postaw chociażby na krótki spacer;
  • Nawet jeśli zmagasz się z dużą chęcią na sen w ciągu dnia, unikaj drzemek jak ognia! To tylko chwilowo pomoże w Twojej sytuacji, a wieczorem znów będziesz mieć problemy z bezsennością, bo najprościej mówiąc zrekompensujesz sobie to wcześniej;
  • Nie spędzaj całego dnia w łóżku – Twoja sypialnia powinna być miejscem, które kojarzy się ze spaniem, a nie pracą, czytaniem, czy oglądaniem seriali!
  • Unikaj spożywania alkoholu przed snem;
  • Zapomnij o proponowaniu samemu sobie kuracji lekami nasennymi o niepotwierdzonym działaniu;

Masaż – forma walki z bezsennością?

Z pewnością tylko nieliczni zdają sobie sprawę ze zbawiennego wpływu masażu w kwestii radzenia sobie z uporczywą bezsennością. Jak się jednak okazuje, masaż to nie tylko forma relaksu, która pozwala pozbyć się dolegliwości bólowych, ale również ze względu na kojący wpływ na ciało i umysł może pomóc osobom, które w ciągu najbliższych miesięcy, czy tygodni zmagały się nawet w dużymi problemami ze snem. Technik jest wiele, jednak tylko te, rekomendowane przez wykwalifikowanych masażystów, którzy naprawdę znają się na rzeczy pozostają w pełni bezpieczne, warte swojej ceny, a co najważniejsze – efektywne. Masaż na bezsenność pomoże Ci się rozluźnić i psychicznie wyciszyć. Choć jego zbawienne działanie na funkcjonowanie organizmu zostało już dawno naukowo potwierdzone, część osób sceptycznie podchodzi do jego domniemanych efektów stosowania właśnie w przypadku bezsenności. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka zaprezentowane argumenty Cię nie przekonują – co masz do stracenia?

Jeśli borykasz się z problemami ze snem, bez względu na to, czy powtarzają się one cyklicznie, czy dopiero od niedawna rozpoczęły swoje żniwa, masaż wieczorową porą może pomóc Ci się wyciszyć i spowodować zwiększony poziom rozluźnienia mięśni. Będąc spiętym, z pewnością nawet najdłuższa noc nie zagwarantuje Ci wypoczynku i regeneracji na satysfakcjonującym poziomie. Ponadto, bardzo częstą przyczyną bezsenności jest właśnie ból pleców, z którym uporanie się bez pomocy specjalisty graniczy z cudem.

 



Leave a Reply